ProCat 1475 HYBRID B219 

Verdens første båt med Inline-Hybrid

ProCat 1475 Hybrid - Bygg 219

LOA: 14,5m

Width: 7,5m

Deck Load: 20 ton

Gross Tonnage: 50 ton 

Engines:Iveco N60 ENT400 2x270hp

Motor: HVP83E Hybrid 2x100 kW

Batery:  Praxis Green 240 kW 

Crane: PK33002MG 30,2MT

 

PROMEKs nybygg 219 – «MAUREL», er på seiling fra Smøla til Dirdal, med verdens første in-line fremdriftssystem installert.
Kunde er Cargill Innovation Center i Dirdal.
Promek AS inngikk kontrakt i juni 2020 med Cargill Innovation Center på levering av en arbeidsbåt for havbruk, med det første in-line hybrid fremdriftsanlegget levert av Frydenbø Industri AS.
Cargill Innovation Center (tidligere EWOS Innovation AS) er et forsknings- og utviklingssenter lokalisert i Dirdal og eid av Cargill Inc. (2015).
Promek AS har egne designere og konstruktører som involveres fra forespørselen er mottatt til båten blir overlevert. Vi benytter 3D modellering i prosjekteringer og fremstilling av produksjonsunderlaget. Kunden involveres i hele prosjektet slik at produktet blir som ønsket.
Vi har plasma skjæremaskin og all produksjon foregår i vårt anlegg i Nelvika, Smøla.
Båten er en ProCat 1475 med lengde 14,5m og bredde 7,5m, med styrhus, dekkshus og WC.
Den er utstyrt med en 32tm Palfinger kran levert av Bergen Hydraulikk AS, dekksvinsj 10t, kapstan 3t og rekkevinsj 3t – alt levert av Tenfjord Industrier AS, og aluminium er levert av Astrup AS.
Det hybride in-line fremdriftsanlegget er levert av Frydenbø Industri AS med motorer fra Iveco/FPT, HVP gir fra Kumera AS, propellanlegg fra Helset og batterisystem med automasjon fra Praxis Automation Technology B.V, Nederland. Batterikapasiteten på 240kWh.
Det innovative er at en elektromotor er integrert i HVP-giret uten at byggemål på giret er endret. Det betyr at seilende båter med HVP-gir kan bygges om til hybrid, uten fysisk endring av fremdriftslinjen.
Styrhuset er utstyrt med en manøverplass, sittegruppe og kontorplass. Innredning er utført av Promek AS, og møblene er levert av Troldmyr Møbelfabrikk AS, Eidsvåg. Det er en direkte nedgang fra styrhus til dekkshuset. En utvendig styreposisjon ved inngangen til styrhuset er arrangert.
Den maritime elektronikken er levert og installert av Sandblost AS, Kristiansund. Leveransen består av radar, ekkolodd og autopilot fabrikat Simrad, Sailor VHF, AIS, Jotron nødkommunikasjon, Sawico brannsentral og Elmarin alarmanlegg.
Elektrisk anlegg er utført av Elektronor AS, Smøla, som har levert og installert all av lys og varme, landstrømskap og 400V/230V fordeling produsert av Eid Elektro AS, Nordfjordeid. Dekkslys er levert av fabrikat Luminell.